Den første uge prøvede jeg at fodre dem med forskellige ting, blade (bøgeblade og andre forskellige),
samt med madaffald (skræl fra gulerødder, porre, spidskål og kartoffel) samt har husket og vande dem.
Og da jeg ikke synes der skete det store prøvede jeg i sidste uge at grave nogle flere orm op og der kom 11 nye orm til, de var også store i forhold til de første orm som jeg fandt på biotopen. Denne her gang fandt jeg dem i haven.
Og nu kan jeg se dem og at der er aktivitet i form af gange. Om de tager maden/bladende med ned i jorden har jeg lidt svært ved at få øje på. Der skete ikke noget de første dage da jeg havde lagt blade eller madaffald, og jeg valgte derfor at lægge jord overfor at se om der kunne gøre en ændring. Men det har jeg ikke bemærket endnu.
torsdag den 20. november 2014
Jeg har tre børn med på biotopen. De glæder sig til vi skal
finde dyr Victor på 7 år, Freya på 7 år og Lærke på 4 år.
Målet med turen i dag er at børnene får mere viden om
naturen Vi drager afsted med spand, skeer, fiskenet, plade til at ligge dyrene på
og hvor vi kan undersøge dem og 2 stk. lupper, bogen ”de små dyrs verden” af
Jokob Sunesen. Samt læring i hvordan vi skal behandle dyrene med respekt.
Jeg vil ud fra Jean Piagets begreb akkommodation og
assimilation udvide deres skemaer. Piaget forestiller sig at vi alle har nogle indre
lærings skemaer inde i vores hoveder, som bearbejder de oplevelser vi iagttager
og modtager fra den ydre verden.
Måden som vi opfatter og opbygger skemaerne, udvides med
alderen. Spædbarnet er et rent senmotorisk og perceptuelt indhold. Som barnet
bliver større, bliver det også i stand til at konstruere skemaer for noget, der
har mere abstrakt og symbolsk indhold.
Assimilation og akkommodationer det begrebspar som Piaget anvender
for at forklare hvordan skemaerne opbygges. Piagets begreber bevæger sig inden
for strukturalistisk eller konstruktivistisk opfattelse, hvor det forudsættes,
at det enkelte menneske skaber sin egen læring og udvikling ved at konstruere
sit personlige verdensbillede gennem egen erfaring.
Assimilation, er når der anvendes velkendte begreber (kendte
skemaer), ud fra egen virkelighed og derved får ny læring ved at bruge sine
sanser.
Akkommodation, ændring af eksisterende skemaer. Nedbrydning/omstrukturering
af skema, så ændring kan indpasses. Overskridende læring.
Erkendelse udvikles, når barnet træder i samspil med sine
omgivelser på sådan en måde, at der kan ske en veksel virkning mellem de to
funktionsmåder, akkommodation og assimilation.
Det er første gang Freya og Lærke er med og det er 4. gang
Victor er med på biotopen. Og jeg mærker hurtig en forskel på hvor interessen
ligger forskelligt med dem. Som må have noget med hver deres individuelle
skemaer at gøre.
Lærke synes det er spændende at gå i vandet og grave efter
dyr, men hun taber også hurtigt interessen. Og hun har bare brug for at gå
rundt og undersøge lidt selv og være lidt med når hun synes det er spændende. Her
lærer hun overvejende gennem assimilation, hun har brug for at gå og iagttage og
bruge hendes allerede erhvervede sanselige erfaringer og forståelser som kan
begribe sine nye oplevelser. Målet jeg har sat her er for højt til hende, hun vil blokere og ikke forstå den nye viden. Derfor fint hun selv går rundt på opdagelse og kommer med små interesserede øjeblikke.
Victor taber hurtig interessen for at finde dyr og planter i
vandet, da vi ikke finder noget nyt i forhold til de andre gange vi har været
der. Det er for kedeligt for ham da vi allerede har gennemgået og hans skemaer
er lagret med viden. Her kunne zone for nærmeste udvikling have kommet i spil
mellem Victor og Freya, men så skulle jeg have bedre til at være en del af det
og finde tydeligheden frem og opmuntre i hvad der skete. Så Freya lærte noget
nyt af Victor og Victor fik følelsen af at han kunne give sin viden videre med
nytte og vokse af dette. (Zone for nærmeste udvikling, Lev Vygotskij.)
I stedet kaster Victor sig over sin ynglings beskæftigelse
hvor han kan få lang til at gå, at smide grene i vandet som løber med strømmen i
åen og så løbe efter dem ned langs åen. Dette kan også fange Lærke
assimilationen fortsætter for dem. Så jeg tænker næste aktivitet skal være at
lave ”træskibe” der kan flyde ned gennem åen, hvor jeg kan finde en dynamisk
balance mellem assimilation og akkommodation og derved øge muligheden for Flow.
Flow er tilstand man kan komme i, når man fuldstændig opsluges
af en aktivitet og tiden synes at forsvinde. (Flow, Csikszentmihalyi)
Freya der i mod udfordres passende og der er en dynamisk
balance mellem assimilation og akkommodation og hun kommer også i flow. Hun fanger
tanglopper, edderkopper og regnorme undersøger dem og finder viden i ”de små
dyrs verden” af Jakob Sunesen. Hun bliver meget optaget af alle de forskellige
små dyr arter og finder ud af natdyr, aktiv i solen, opsøger blomster, bider,
stikker eller er rovdyr osv.
Litteratur:
Natur og miljø i pædagogisk arbejde, Lasse Thomas Edlev, 2. udgave, Munksgaard Danmark.
Plant et værksted, Suzanne Ringsted og Jesper Froda, 3. udgave, Hans reitzels forlag.
De små dyrs verden,Jakob Sunesen, 1. udgave 2013, Gyldendal.
fredag den 14. november 2014
Ormefarm.
Jeg har nu kastet mig over projektet ormefarm, og har fået bygget en kasse plexiglas og træ til ormene.
Her er bygges kassen Vi henter sand Vi fylder kassen med sand og jord
Sådan ser det færdige projekt ud og ormene er kommet i ca. 10 stk.
torsdag den 6. november 2014
Fårekyllingernes afslutning hos mig.
Da jeg ikke var særlig tryg ved at have alle de små udifinerlige insekter, som jeg kun kunne se med en lup, inde i mit bryggers. Har jeg valgt at videregive dem til Anne-Mette fra studiegruppen som gerne ville overtage fårekyllingerne og div.
Og til mit lille forsøg med leverpostej og honning, ser det ud til at fårekyllingerne godt kan lide leverpostej og ikke bryder sig om honning.
Der var stor interesse fra Victor og de børn som nu har haft på besøg, så ingen tvivl om at det er en god lærlings proces at have dyrehold for børn.
Vi vil i stedet kaste os ud i et orme-projekt, hvor vi får bygget en kasse til dem i weekenden.
Ny biotop.
Jeg har valgt at finde en ny biotop da jeg synes det andet lå for langt væk.
Her lidt info fra den nye.
De første billeder:
De første observationer og nærbilleder:
Der er brombær med få blade på og visne brændeælder på engen lige nu.
De hvide som jeg observerede aner jeg ikke hvad er, det smeltede da jeg rørte ved det. Minder om rimfrost, men det er der vel ikke koldt nok til endnu?
Vandet løber i åen i en lind strøm.
Victor og jeg gik på jagt efter et dyr i jorden og et i vandet.
Og da vi jo skal til at have ormehold, ville han finde en orm først.
Derefter fandt vi en ferskvandstangloppe.
Ferskvandsloppen er et af de mest alm. dyr i vandløb og søer, de lever af visne blade, døde plantedele nede fra bunden og af smådyr til en vis størrelse.
Mange tanglopper har en rød plet midt på maven, det er en larve af en lille snylter.
Og ørreden sætter stor pris på tangloppen som måltid, da det er dem der farver ørredens kød rødt.(om det er pga. af den røde larve skal jeg først lige have undersøgt)
På billedet ovenfor sættes tangloppen tilbage i åen.
Og synes det lyder interessant med Fårekyllingens udvikling.
Vi har nu sat os lidt ind i hvordan vi skal passe fårekyllingerne.
Da jeg tog luppen og kiggede ned gennem plexiglasset observerede jeg de hvide pletter i kan se, helt tæt på, jeg troede det var skidt. Men det viste sig at være en masse små hvide gennemsigtige levende insekter.
Er det nymfer som er udklækket fra æggende?
Umiddelbart synes jeg de er for små.
De starter som 2
mm lange små ”pinheads” og gennem 10 hamskifter vokser de sig større og
større, indtil de i det sidste stadie er blevet voksne – kønsmodne og nu med
fuldt udviklede vinger.
Husfårekyllingen er en slags skraldemand som æder stort set alt bl.a. madvarer, papir og døde dyr. Derfor vil vi nu se hvad der sker når vi lægger et lille stykke brød med honning og et lille stykke brød med leverpostej ned til dem for at se om de evt. foretrækker sødt honning frem for det andet eller om de kun vil spise den katte mad de har fået hidtil?
Kilder: De små dyrs verden, 2013, Jakob Sunesen og Gyldendal A/S
Inden vi kørte derud ville Victor lave sin egen kikkert til at kigge efter dyr.
Gaffartape og toiletruller og vupti en kikkert :-)
Og lidt kreativt, efter turen hvor han fandt blade og kogler, her tegner han mønstre fra blade, han klister bladet på papiret med tape, klipper det ud og tegner derefter med et farvekridt, det giver det flotteste resultat med farvekridt.
Det er nu noget tid siden jeg har været inde på bloggen, og jeg må indrømme at jeg ikke lige har tænkt på at ligge de ting jeg har arbejdet med i praktikken på bloggen. Hvilket er rigtigt ærgerligt for jeg brugt naturen meget og desværre kun anvendt praktikstedets kamera.
Nå men jeg kan da remse op hvad jeg har lavet.
Jeg har været nogle ture i Damparken i Haderslev hvor vi har gået rundt om inderdammen og der er der et sted hvor der er plantet krydderurter som vi har duftet og smagt på og gættet på hvilken urt det var.
Så har jeg været nogle ture i Dyrehaven i Haderslev hvor jeg først var afsted med nogle 0. klasses børn hvor vi fandt små insekter mest bænkebidder og edderkopper, dem sad vi så og nær studerede på gennem forstørrelsesglas.Meningen var så at vi skulle mødes igen og tegne og høre om dyrene, men det lykkedes ikke at finde en dag.
En anden gang havde jeg 2. klasses børn med hvor der var en naturvejleder som viste os rundt. Vi så rævegrave et område hvor der boede en del ræve som lige havde fået unger, vi så ingen ræve men en masse spor. Vi så gevirer og han fortalte om de dyrearter (dådyr og kronhjort) som er derude og hvordan de er kommet der til. Vi kom tæt på en dyre flok indtil nogle af børnene ikke kunne dy sig for at løbe efter dyrene. Vi så Sofies kilde og smagte på vandet.
Jeg arrangerede Lagkage-orienteringsløb med nogle børn i Dyrehaven. De er meget forkælet i den sfo med at der skulle være noget lækkert på turene ud af huset, derfor lagkage-orienteringsløb.
Post 1:
Børnene for
udleveret en ske og et lupglas. De skal finde et insekt hver, de må gerne
hjælpe hinanden. Når opgaven er udført får de udleveret bananer og syltetøj.
Post 2:
Børnene skal
finde et blad, blomst, plante eller lign. hver. Når denne opgave er udført får
de piskefløde, kagecreme og chokolade udleveret.
Post 3:
Børne skal
finde et dyr i vandet og prøve at finde ud af hvad det er for et dyr. Når denne
opgave er løst børnene få lag kage bunde udleveret.
Post 4:
Børnene skal
finde et dyrespor, en lort eller lign. og tage et billede eller tage det med.
Når denne opgave er udført får de udleveret kakao.
Jeg havde flere forskellige opslags bøger med derud og kunne vi ikke finde dyret kunne vi tage et billede og kigge på det derhjemme.
Ellers havde vi nogle ture i Dyrehaven hvor vi gik en tur og var på natur legepladsen. På de ture var børnene kun interesseret i et se Dådyr og Kronhjortene. Der skal arrangeres eller planlægges hvis man skal gå dybere ind i tingene med sfo børn. Bevægelse i naturen og på natur legepladsen er altid godt efter en skoledag.
Nå men her var lige en lidt fra praktikken hvor jeg desværre ikke har billeder eller skrevet ned hvad vi har fundet og set.