torsdag den 6. november 2014

Ny biotop.

Jeg har valgt at finde en ny biotop da jeg synes det andet lå for langt væk.

Her lidt info fra den nye.

De første billeder:


 
 

De første observationer og nærbilleder:


 










Der er brombær med få blade på og visne brændeælder på engen lige nu.
De hvide som jeg observerede aner jeg ikke hvad er, det smeltede da jeg rørte ved det. Minder om rimfrost, men det er der vel ikke koldt nok til endnu?
Vandet løber i åen i en lind strøm.
 
Victor og jeg gik på jagt efter et dyr i jorden og et i vandet.
Og da vi jo skal til at have ormehold, ville han finde en orm først.
 

Derefter fandt vi en ferskvandstangloppe.
 

Ferskvandsloppen er et af de mest alm. dyr i vandløb og søer, de lever af visne blade, døde plantedele nede fra bunden og af smådyr til en vis størrelse.
Mange tanglopper har en rød plet midt på maven, det er en larve af en lille snylter.
Og ørreden sætter stor pris på tangloppen som måltid, da det er dem der farver ørredens kød rødt.(om det er pga. af den røde larve skal jeg først lige have undersøgt)


På billedet ovenfor sættes tangloppen tilbage i åen.


1 kommentar:

  1. Hejsa

    Fint du er kommet i gang på din nye biotop. Har du et fangstnet - en si på en kæp (sat fast med gaffatape) fungerer fint?

    Hvordan går det med ormeholdet?

    SvarSlet