torsdag den 20. november 2014

Jeg har tre børn med på biotopen. De glæder sig til vi skal finde dyr Victor på 7 år, Freya på 7 år og Lærke på 4 år.



Målet med turen i dag er at børnene får mere viden om naturen Vi drager afsted med spand, skeer, fiskenet, plade til at ligge dyrene på og hvor vi kan undersøge dem og 2 stk. lupper, bogen ”de små dyrs verden” af Jokob Sunesen. Samt læring i hvordan vi skal behandle dyrene med respekt.

Jeg vil ud fra Jean Piagets begreb akkommodation og assimilation udvide deres skemaer. Piaget forestiller sig at vi alle har nogle indre lærings skemaer inde i vores hoveder, som bearbejder de oplevelser vi iagttager og modtager fra den ydre verden.

Måden som vi opfatter og opbygger skemaerne, udvides med alderen. Spædbarnet er et rent senmotorisk og perceptuelt indhold. Som barnet bliver større, bliver det også i stand til at konstruere skemaer for noget, der har mere abstrakt og symbolsk indhold.

Assimilation og akkommodationer det begrebspar som Piaget anvender for at forklare hvordan skemaerne opbygges. Piagets begreber bevæger sig inden for strukturalistisk eller konstruktivistisk opfattelse, hvor det forudsættes, at det enkelte menneske skaber sin egen læring og udvikling ved at konstruere sit personlige verdensbillede gennem egen erfaring.

Assimilation, er når der anvendes velkendte begreber (kendte skemaer), ud fra egen virkelighed og derved får ny læring ved at bruge sine sanser.
Akkommodation, ændring af eksisterende skemaer. Nedbrydning/omstrukturering af skema, så ændring kan indpasses. Overskridende læring.

Erkendelse udvikles, når barnet træder i samspil med sine omgivelser på sådan en måde, at der kan ske en veksel virkning mellem de to funktionsmåder, akkommodation og assimilation.

Det er første gang Freya og Lærke er med og det er 4. gang Victor er med på biotopen. Og jeg mærker hurtig en forskel på hvor interessen ligger forskelligt med dem. Som må have noget med hver deres individuelle skemaer at gøre.



Lærke synes det er spændende at gå i vandet og grave efter dyr, men hun taber også hurtigt interessen. Og hun har bare brug for at gå rundt og undersøge lidt selv og være lidt med når hun synes det er spændende. Her lærer hun overvejende gennem assimilation, hun har brug for at gå og iagttage og bruge hendes allerede erhvervede sanselige erfaringer og forståelser som kan begribe sine nye oplevelser. Målet jeg har sat her er for højt til hende, hun vil blokere og ikke forstå den nye viden. Derfor fint hun selv går rundt på opdagelse og kommer med små interesserede øjeblikke.



Victor taber hurtig interessen for at finde dyr og planter i vandet, da vi ikke finder noget nyt i forhold til de andre gange vi har været der. Det er for kedeligt for ham da vi allerede har gennemgået og hans skemaer er lagret med viden. Her kunne zone for nærmeste udvikling have kommet i spil mellem Victor og Freya, men så skulle jeg have bedre til at være en del af det og finde tydeligheden frem og opmuntre i hvad der skete. Så Freya lærte noget nyt af Victor og Victor fik følelsen af at han kunne give sin viden videre med nytte og vokse af dette. (Zone for nærmeste udvikling, Lev Vygotskij.)

I stedet kaster Victor sig over sin ynglings beskæftigelse hvor han kan få lang til at gå, at smide grene i vandet som løber med strømmen i åen og så løbe efter dem ned langs åen. Dette kan også fange Lærke assimilationen fortsætter for dem. Så jeg tænker næste aktivitet skal være at lave ”træskibe” der kan flyde ned gennem åen, hvor jeg kan finde en dynamisk balance mellem assimilation og akkommodation og derved øge muligheden for Flow.
Flow er tilstand man kan komme i, når man fuldstændig opsluges af en aktivitet og tiden synes at forsvinde. (Flow, Csikszentmihalyi)



Freya der i mod udfordres passende og der er en dynamisk balance mellem assimilation og akkommodation og hun kommer også i flow. Hun fanger tanglopper, edderkopper og regnorme undersøger dem og finder viden i ”de små dyrs verden” af Jakob Sunesen. Hun bliver meget optaget af alle de forskellige små dyr arter og finder ud af natdyr, aktiv i solen, opsøger blomster, bider, stikker eller er rovdyr osv.
 


Litteratur: 
Natur og miljø i pædagogisk arbejde, Lasse Thomas Edlev, 2. udgave, Munksgaard Danmark.
Plant et værksted, Suzanne Ringsted og Jesper Froda, 3. udgave, Hans reitzels forlag.
De små dyrs verden,Jakob Sunesen, 1. udgave 2013, Gyldendal.











1 kommentar:

  1. hejsa

    Fint forløb - vil du offentliggøre din video, så vi kan se den ;-)

    SvarSlet