torsdag den 19. februar 2015

Friluftsliv i vinterferien.

                             Hop over en lille hæk, hvor det er strengt forbudt at ramme den.

                                                            Stensamling på stranden                                                           -

 

Man kan desværre ikke se det på billederne, men vi fandt hundredevis af tanglopper i skrænten.
 
Vi fandt også krabbeskaller og klo, som jeg desværre glemte at tage billeder af.



Stenene skal vaskes rene fra sand og tang.


 Da stenene er tørre bliver de malet så fine, med akryltusser og akrylmaling.
 

Bål mad.


Ingredienser
  

Optænding.

Grøntsager og kød snittes og skæres ud:
Børnene klarer grøntsagerne spidskål, løg, gulerødder, æbler, rødpeber.
Og jeg skærer kylling og bacon.
Derudover kommer vi lidt vand, 1 bouillonterning, fløde og sød chili sauce, salt og peber i.




Maden kommer på bål.



 Maden er færdig og klar til servering.

Umm, det smager så godt :-)
(når man selv har været med til at lave maden, er der ikke plads til at være kræsen ;-))
 





Jeg tænkte at vinterferien (fra onsdag til søndag) skulle præges af frilufts aktiviteter. Få fokus lidt væk fra Ipad og tegnefilm.
Så jeg planlage de aktiviteter som jeg har med på bloggen her i biotop 5, og derudover var planen at vi skulle ud om natten og høre dyre lyde (ræv og ugle) og finde ræve spor og lave et gips-aftryk af sporet (det finder jeg tid til på et senere tidspunkt her i februar, for bare tanken om skulle ud og lytte i mørket er spændende og jeg har jo også indkøbt modelgips)
Men da friluftslivet er nyt for os alle, lærte jeg, at jeg skal skære lidt ned for mine ambitioner og fremover arrangere lidt færre aktiviteter i sådant et tidsrum, hvor vi iøvrigt også var i sommerhus og der også skulle være tid til afslapning både for børn og voksne.
Det blev lidt stresset på et tidpunkt, da der jo også var en masse planlægning og indkøb for mit vedkommende og lave aktiviteter som man ikke har prøvet før - det tager bare lige lidt længere tid end man lige regner med. Børnene skal lære at have respekt for bålet osv.  
Nu har jeg taget hul på frilufts livet og jo flere gange vi bevæger os ud i naturen og laver aktiviteter, jo mere vil vi opdage og udnytte til læring. Jeg kan mærke at det kræver erfaring, her i starten er fokus på alt det nye og jeg tænker når erfaringen er ved at plante sig, så skifter mit syn sig fra tunnelsyn til et bredere syn og kan koncentrere mig om flere ting og gå på opdagelse der hver vi er. Der bliver mere plads til den iboende pædagogik - situation - handling - forståelse, udvikles :-) 

Som på billederne ovenfor, da vi går på stranden og samler sten opdager vi en masse små dyr i skrænten, som vi må kigge nærmere på. De hopper op og forsvinder hurtigt væk igen. Vi finder nogle og kigger nærmere på dem for at finde ud af hvad det er for dyr.  



Ingen kommentarer:

Send en kommentar